Tuesday, October 4, 2016

Henna The Daun Inai





































Salam....
i still remember...
when we were kids...
my granny plant this henna tree...
and we love to wear them...

but now...
all we have are tubes of henna...
from severals brand...
i dont really like them...
coz the color dont stay long...
and after a week or two...
it seems as i only wear tumeric powder (yellow color)...
instead of henna (red color)....

this morning...
a friend of mine...
came in the office...
and gave me this freshly chop henna....

planning of boiling some...
adding a few herbs...
and use them for footbath....

17 comments:

idzwa kamaruddin said...

i amik je dgn jiran sebab dia ade pokok inai ;)

Muhammad Khairuddin Lim said...

nice sharing

Scdha Sein (SS) said...

Daun inai buat kaler rambut..

Siti Khadijah said...

i also love to wear daun inai :)

Gee Lion said...

kecik2 dulu kan, selalu pakai..
dah besar tak dah.
pokok pon dah kena tebang.

nor azman said...

Dulu suka tumbuk daun ni

Pha Is said...

dulu kat rumah ada jugak sepokok.. skrg dah x de dah..

eita said...

dulu2 pun akak memang suke kisar sendiri inai...kat sebulan warna dok hilang lagi..kalau pakai yang segera warna dia tu 2 3 hari dah pudar..x cantik...
tapi tulah banyak kali tanam pokok inai asik mapuh je..x hidup2..

maklang said...

nak tanam pokok ni. nak warnakan rambut yang dah banyak tukar kaler huhu

Pha Is said...

dah nk menikah ka..? hehehe

Kakzakie Purvit said...

Those who got migraine can try henna as an alternative Rietta to reduce the pain. Pounded the leaves use lesung or blend it then rub onto all over the hair (of course smell not good hihi...). Then cover for few hours. Try regularly. Kakak notice our Mak Zah did it and it seem works to her.

What happen to your foot? exercise to much?

Jari Manis said...

Dulu waktu zaman sekolah esok nak raya jd mlm tu meti pakai inai, setiap thn camtu guna ia tumbuk petik dari pokok

Pha Is said...

family saya pun macam tu.. lepas habis kemas rumah masah kuih, yg perempuan pakat tumbuk daun inai..

dear anies said...

tgk entry ni tingat info psl inai n mereka yg alah dgn instant henna ni

Pha Is said...

x lama dah nih.. hahaha

Aisya사쿠라♥ said...

masa kecik dulu suka guna daun ni..

hainom OKje said...

Betul tu Rieta...dulu masa zaman kecik mana ada inai tiub mcm sekarang ni. Memang pakai inai daun ajelah. Buh nasilah, gambirlah nak bagi merah hihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...